6.3.2021

Asesepän päiväkirjat – Osa 5 – FG / AK 55

FG / AK 55

AK 55 on Unkarilainen variaatio Neuvostoliittolaisesta type 3 AK-47:sta, jota maan asevalmistaja FéG (Fegyver- és Gázkészülékgyár) alkoi valmistamaan Varsovanliittoon liittymisen jälkeen. Suurin ero AK 55:ssa alkuperäiseen AK-47 aseeseen on, se että AK 55 laatikko on tehty koneistamalla ja on täten painavampi, mutta kestävämpi.

• Kaliiperi : 7.62×39
  • Aseen pituus : 870 mm
  • Piipun pituus : 415 mm
  • Paino (tyhjänä) : 4.86 kg
  • Kapasiteetti (tankolipas) : 30
  • Ammuksen lähtönpeus : n.731 m/s
  • Tehokas kantama : n.300 m
  • Tulinopeus : n.40 ls/min

Yhdistyksemme käytössä asetta käytetään monenlaisissa eri kivääriammunoissa, kuten kymmenen laukauksen kilpasarjoissa ja se on ollut mukana melkein jokaisessa ampuumapäivässämme.

Mikäli aseen mekaniikka / toimintaperiaatteet jäivät kiinnostamaan, tai haluiasit päästä ampumaan kyseisellä aseella, niin tervetuloa seuraavaan ampumapäiväämme. Voit myös ottaa meihin yhteyttä suoraan esim. sähköpostissamme pieksamaenseudunreservilaiset@gmail.com

Pieksämäen seudun reserviläisten Aseseppä
Kers. Eetu Pappila