3.7.2021

Asesepän päiväkirjat – Osa 8 – CZ 858 Tactical

CZ 858 TACTICAL

CZ 858 Tactical on Tšekkoslovakialaisen asevalmistjan CZ:n (Česká Zbrojovka) valmistama siviiliversio VZ 58 palveluskivääristä. Muista AK-47 variaatioita käyttäneistä varsovanliiton maista poiketen, sai Tšekkoslovakia todennäköisesti maan vahvan sekä laadukaan aseteollisuuden johdsta ottaa käyttöönsä itse suunnitelemansa kiväärin, 7.62×39 kaliiperilla. Vaikka ase äkkiseltään näyttää AK-47:lta, niin on se mekanismiltaan (”lyhytiskuinen kaasurekyyli periaate”) sekä osiltaan kaikkea muuta. Aseen yhtenä hienoutena on myös monista pistooleista tuttu luistin auki jääminen lippaan tyhjenettyä.

• Kaliiperi : 7.62×39
  • Aseen pituus : 845 mm
  • Piipun pituus : 390 mm
  • Paino (tyhjänä) : 2910 g
  • Kapasiteetti (tankolipas) : 30+1
  • Ammuksen lähtönpeus : 705 m/s
  • Tehokas kantama : n. 300 m
  • Tulinopeus : n. 40 lk./min

Kyseinen kivääri on ”modernisoitu” allekirjoittaneen toimesta vuonna 2021. Aseeseen vaihdettiin picatinny kiskot sisältävä etutukki etukahvalla, parempi pistoolikahva, sekä teleskooppiperä rekyylinvaimentimella. Näiden toimenpiteiden johdosta, on ase erittäin hyvä käsiteltävä ja sille pystyy kehittämään monia erilaisia ammuntoja.

Mikäli aseen mekaniikka / toimintaperiaatteet jäivät kiinnostamaan, tai haluiasit päästä ampumaan kyseisellä aseella, niin tervetuloa seuraavaan ampumapäiväämme. Voit myös ottaa meihin yhteyttä suoraan esim. sähköpostissamme pieksamaenseudunreservilaiset@gmail.com

Pieksämäen seudun reserviläisten Aseseppä
Kers. Eetu Pappila