19.11.2023

Puheenjohtajan painavat terveiset

Monessa reserviläisyhdistyksessä on viime aikoina käynyt kova kuhina, kun uusia jäseniä liittyy mukaan toimintaan. Se laittaakin miettimään, miten voimme säilyttää mahdollisimman hyvän pitovoiman ja moni yhdistys onkin alkanut tarjoamaan paljon uusia toimintamuotoja. Toiminta vilkastuu ja sen kehittäminen saakin mielen pysymään virkeänä ja uudet jäsenet kokevat olevansa tervetulleita. Tämä on erittäin tärkeää.

Vuodesta toiseen kuitenkin korostuu samat ongelmat varsinkin ampumatoiminnan suhteen. Olen vuosia puhunut tästä epäkohdasta, jossa ampumaradoille asetetaan ympäristölupien kautta liian kovat muutosmääräykset ja koska korjaustoimenpiteisiin ei ole varaa, ampumaratoja suljetaan. Mutta mehän emme luovuta! Toin julkisesti näitä asioita esille jälleen mm. Mikkelissä järjestetyssä yhteistoimintaryhmän palaverissa, jossa oli lukuisia eri tahojen edustajia, sekä RESULin ampumatoiminnan kehittämisseminaarissa. Samat asiat korostuivat myös 18.11. Oulussa järjestetyssä Liittokokouksessa, johon myös osallistuin. Tuntuu erittäin hyvälle, että painetta saaadaan nyt luotua päättäjille. Suuri kiitos tästä erityisesti Reserviläisliitolle.

Pieksämäen osalta ampumatoiminta on erittäin tärkeässä roolissa ja se on meidän(kin) yhdistyksen suosituin toimintamuoto. Taistelijan tärkein taito on ampumataito ja sen ylläpitäminen vaatii säännöllistä harjoittelua. Mutta miten tämä on mahdollista, jos ei ole omaa rataa missä harjoitella? Tässä korostuu seurojen välinen yhteistyö esimerkiksi riistanhoitoyhdistysten ja muiden ampumaseurojen välillä. Mutta jälleen ympäristöluvitukset iskevät kovaa. 10.000 laukauksen vuotuinen raja ei riitä millään usean eri yhdistyksen säännölliseen harjoitteluun. Esimerkiksi yksi järjestämämme ampumakurssi verottaa 1/10 sallitusta vuotuisesta laukausmäärästä. Kun lisäämme tähän Tulta toukokuussa- tapahtuman, järjestetyt MPK:n kurssit, henkilökohtaiset harjoittelut ja suositut ampumapäivämme, jokainen varmaan ymmärtää mihin tämä johtaa.

Onneksi MPK tarjoaa kattavat mahdollisuudet osallistua erilaisille kursseille, jossa erityisesti SOTVA- kurssit ovat suuressa roolissa. Mutta tämä ei saa olla ainoa vaihtoehto. Kurssit maksavat jonkin verran, osallistujamäärä on rajattu ja matkakuluja syntyy. Aktiivisesti ammuntaa harrastava tietää, että se ei ole halpa harrastus. Mutta mitäpä sitä ei olisi valmis tekemään itsenäisen maamme puolustuskyvyn ylläpitämisen ja kehittämisen eteen? Rajansa kuitenkin kaikella. Emme mekään miljonäärejä ole. Jokaisella tulee olla mahdollisuus harrastaa omalla paikkakunnallaan. Pitää muistaa, että ampumatoiminta on harrastus siinä missä muukin ja siitä on hyötyä myös arkielämässä. Se kohottaa kuntoa, parantaa keskittymiskykyä, stressin hallintaa, tarkkaavaisuutta ja niin edelleen. RESULillakin on tavoitteet, että ampumatoimintaa harrastavan on päästävä kotoa ampumaradalle 30min sisällä ja 45min sisällä kotoa lähtemisestä ammutaan ensimmäinen laukaus. Ja kuinka moni haluaa tai jaksaa lähteä raskaan työpäivän jälkeen ajamaan 1h päähän harrastamaan tai vielä kauemmaskin? Kaikilla ei myöskään ole mahdollisuutta koska omaa autoa ei ole.

Tällä hetkellä Pieksämäellä on niin huono tilanne, että haulikkoammunta on mahdotonta, sillä sen ainoa haulikkorata suljettiin 21.6.2021. Suurin tekijä on ”meluhaitta” kun mökkiläiset eivät saa nauttia kahviaan rauhassa järven toisella puolella. Olkoonkin, että ovat rakentaneet / ostaneet mökin vaikka tiedostivat ampumaradan olemassaolon alueella. Tämä on väärin. Haulikkoradan sulkeminen vaikuttaa moneen asiaan niin reserviläisammuntojen, metsästyksen kuin kilpaurheilunkin suhteen. Kun reserviläiset eivät pääse harjoittelemaan, sen toiminta ja yleinen maanpuolustuskyky kärsii. Kun metsästäjät eivät pääse harjoittelemaan, syntyy enemmän haavakoita. Kun kilpaurheilija ei pääse harrastamaan, ei synny kilpailumenestystä. Lisäksi yleinen aseenkäsittelytaito heikenee ja täten sattuu vahinkoja, kun ei voida harjoitella turvallisessa ympäristössä. Jos voisin esittää kysymyksen nyt näille meluhaitasta valittaneille mökkiläisille, kysyisin: ”Maistuuko kahvinne nyt paremmalta, oliko tämä oikeasti sen arvoista?”

Jehki Kimonen
Puheenjohtaja | Pieksämäen Seudun Reserviläiset ry